Sunday, February 24, 2013

On time.

Bismillahirrahmanirrahim.

ALLAH bagi benda, tepat pada waktu kita perlu. DIA beri apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu, tahu? :D

Contoh :

Aku kenal Bella since sekolah menengah, tapi kitorang sangat tak rapat. Aku kenal dia, mungkin hanya pada nama. Same goes to her. For us to be in a conversation session together was almost impossible. It was uniform barrier. I used to be a prefect, so I wore green uniform. She was a normal student, and used to be an assistant class monitor, so she wore white, the yellow.

But y'know, being a prefect, biasanya kau takkan disukai semua orang. And I guess, Bella was among the persons who dislike me, as in those who wore green. Biasalah, zaman sekolah kan.

Stream and class barriers, also the reasons. Bella was from Account stream, while I was from Science stream. And, her class was, we can say, a block distance from my class. So, my surrounding was not included by her, so hers as well. Kami tidak berada dalam kitaran dan lingkungan sosial yang sama. Kami berbeza.

Tu dulu. Zaman sekolah menengah. Zaman 3 tahun dulu.

Now, we have different stories.

Kalau korang loyal reader belog ni, you must have heard about YYA. Yeah, basically it is a group name. Our group name. Kekonon lejen kan, ada nama group lagi. YYA stands for Yam Yam Association. Apsal nama aku? Sebab aku Presiden. Aku jugak Direktor, dan aku jugak Pengerusi. Gila kuasa? Well. Bebudak ni, (as in ahli YYA) sendiri pun cop aku cenggitu. I used to listen to that ;D

That Bella, yang selama ni tak pernah cakap pun dengan aku, but we knew each other hanya pada nama, has become one of YYA's member. Automatically, she is one of my close peeps here in CFS and UIA as well. We are very close, up to the level I can say that dia one of my BFFs kat sini.

Cer korang bayangkan, dedolu, kemain lagi tak pernah bertegur sapa, then masuk CFS, mula sekelas dan stadi gerup sesama. Last sem di CFS, timbullah YYA dengan outstandingnya. Lepas tu masuk Gombak, gigih pegi balik kelas sesama. Sampaikan kitaran kawan sekeliling kami pun tahu YYA tu apa dan siapa. Whoa. *tutup mulut*

That's the point. ALLAH bagi benda on time. ALLAH nak bagi aku kawan dengan Bella, tapi bukan 3 tahun lepas. Sebab kalau kami bercakap + berbual pada 3 tahun lepas, perhaps it will lead to fights and arguments,  sebab aku dan Bella rasanya tak sefikrah dulu. Heheh

Tapi sebab ALLAH ni Maha Bijaksana, DIA temukan aku dan Bella tepat pada masanya aku memerlukan kawan macam dia. And now, sometimes aku tak percaya that I can sit together with her, gegurau dengan dia, dia pun, asal aku bukak mulut buat lawak aje, kerjanya nak sepak aku aje, and bulih meniarap sesama tengok Running Man, bulih lepaking sesama, bulih keluar ber'derak' sesama. Fun, yes.

And kitorang, aku tak pernah sangka aku akan jadi serapat ni dengan dia. Dan dia pun, tak pernah fikir dia akan serapat ni dengan aku, to the level that gambar kitorang sesama dia jadikan tweetcon dia. And sebab tweetcon tu, rerakan dia yang dulunya sama sekolah, duk tanya camna kitorang boleh jadi akrab cenggitu. Well. ALLAH's plan, aku nak cakap camna lagi kan?

Benarlah. Kalau dulu aku kenal dia, mungkin aku takkan rapat dengan dia serapat kami hari ni. Kalau dulu lagi aku kenal dia, mungkin aku takkan faham dia macam mana aku faham dia hari ni. Seronok. Bella buat aku tengok banyak benda dari sisi yang berbeza, terutama dengan kawan-kawan dia yang selama ni aku fikir lain. Dia beri contoh yang baik, dan sort of galakan supaya aku sangka baik dengan dia dan geng-geng dia dulu.

Poin aku di sini ialah, ALLAH beri benda pada kita, on time. DIA tahu masa yang terbaik. Kalau kau tak dapat lagi benda yang kau nak, sabar. Mungkin belum tiba masanya. Tapi kalau kau duk asyik mintak, keep asking sampai ke tahap memaksa, tetiba bila kau dapat benda tu, kau tak akan enjoy that thing to the fullest, sebab kau bukan berada di tahap kau sangat memerlukan benda tu.

ALLAH ni, takkan pernah tak beri. DIA akan beri, cuma mungkin lambat. Bonusnya, mana tahu DIA beri lagi baik daripada apa yang kau mintak. DIA akan beri, cuma mungkin bukan di dunia, tetapi yang jauh lebih ohsem di akhirat sana. DIA akan beri, apa yang kau perlu, bukan apa yang kau mahu. Told ya, HE knows the best, maka DIA akan berikanlah yang terbaik untuk kau.

Bella ; salah satu hadiah yang ALLAH kasi kat aku, on time. Samalah macam YYA. Dan rerakan lain yang aku ada sekarang. ALLAH kasi on time, to support me when I fall. To cherish me when I sad. To teach me things that I don't know. Yang penting, bersyukur, dan pandang setiap benda yang ALLAH uji, dari sudut positif :)


Kami nampak akrab, kan? Teeeeheee :D

Korang yakin je dengan ALLAH, kalau ada mintak apa-apa dengan Dia. Nanti masa yang tepat, insha ALLAH DIA makbulkan eh. Dah, jangan sesedih. Cheer up! :)

Tapi bila pos bab-bab muhasabah diri cenggini, 1 jari aku tuding kat korang, 4 jari lagi balik pada diri sendiri. So, I am basically menasihati diri sendiri jugak. Kira sesi renungan bersama la ni :D

Maaf segala salah silap, annyeong!

Wallahu'alam, wassalam~

0 love letta(s):

 

♥ Maryam Jamilah's ♥ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template