Thursday, April 15, 2010

Maryam@Mekah Edisi 2 : Madinah Al-Munawwarah

Assalamualaikum.

Menepati janji. Ada sedikit masa terluang, dan sementelah telah genap sebulan keberADAan saya di Madinah, ayuh kita sambung cerita mengenai musafir saya yang teristimewa..

 Dalam flight dari Bahrain ke Jeddah.. ;)


Restoran Yamaan.. Nasi talam, mantop woh! Lima orang satu talam.. Lazat yang amat! :) Lebih kurang R&R laaa kalo kat Mesia.. :)

Dalam lif, Hotel Fayrozz, Madinah.. Dekat je dengan Masjid Nabawi, alhamdulillah..

Nah! Kota Bercahaya in the house!!! :)

Subhanallah! :) Ni gambar pintu masuk Othman bin Affan.

Mak tengah khusyuk tunggu bas untuk bawa kami pergi ziarah... :)


Masjid Quba' .

:D Masjid pertama dalam Islam. Diceritakan bahawa, sesiapa yang datang ke Masjid Quba' dan solat sunat dua rakaat, maka pahalanya sama seperti mengerjakan umrah* .. 

*xsure sangat. Pahalanya sama seperti mengerjakan umrah atau sama seperti solat di Masjidil Haram.. Lebih kurang begitulah. Rujuk pakar ya!

Makam Syuhada' ..

Pernah terkena banjir dulu, zaman pemerintahan khalifah mana ntah (yang pasti bukan lagi zaman Muawiyah) , tetapi dikatakan jasad-jasad syuhada' yang syahid ketika peperangan Uhud (zaman Rasulullah SAW) tidak rosak, malah masih elok dan pemerintah zaman itu memakamkan semula mayat2 syuhada' terbabit.. Subhanallah!


Jabal Uhud..
pemandangan dari dalam bas.. Tak turun pun, as ustaz mutawif lorat nak pi kilang AQ!


Kilang AQ!
Untuk ke sini, caj tambahan SR 10 seorg. Tetapi orang lelaki je dapat masuk, dan dapat naskhah AQ percuma! Ohh, sangat jeles!


Kebun tamar!
Kat sini, cubalah tamar yang dijual banyak mana pun, HALAL! FOC!
Kalo dah beli, memangla kena bayar kan...
Dalam gambar, kelihatan sepasang suami isteri sedang bermusyawarah, tamar mana satukah yang akan dibawa pulang ke Malaysia!

oh ya! Info tambahan : Tamar di Madinah adalah lebih baik berbanding di Mekah. Kenapa? Wallahu'alam. :D

Wah! Bangga siyh! Bahasa Indonesia spesies2 Bahasa Melayu terpampang pada banner di Pasar Tamar! 

Yeah!! Bendera Malaysia, Jalur Gemilang malu-malu ditiup bayu Madinah.. Saya anak Malaysia! ;)

Ehem, ehem.. Mak dan ayah, dan ustaz mutawif. Entah apa yang dibualkan di luar pasar tamar tu..


Girls, it's shopping time!
:D Masa nih petang, tengah hari esoknya kami berangkat ke Mekah..


Di Masjid Bir 'Ali,
tempat miqat dan niat ihram paling dekat di antara Madinah dan Mekah... 

Di Madinah, cuaca agak panas. Justeru, anda tidak pelik jika memakai kaca mata hitam apabila pulang dari solat Subuh jam 6.30 pagi, kerana ramai orang buat macam tu di sana.

Masa nak meninggalkan Madinah, ohh! Tersangatlah sedih.. Hari-hari terakhir di Madinah, membuatkan solat saya lebih khusyuk dan tawadhu'. Entah bila pula dapat sujud di Masjid Nabi ni. Entah bila pula boleh berasak-asak masuk ke dalam Raudhah.

Raudhah, saya merindui kamu! Allahuakbar! Walaupun tempat tu sesak, susah nak masuk, dan kalau masuk berasak-asak dengan kaum wanita berbagai saiz dan bangsa serta keturunan, nikmat solat sunat di Raudhah sangat terasa! Ya Allah, izinkan aku ke sana lagi... Amin.

:)

Sekian sahaja cerita tentang Madinah, kali ini. Nantilah, paling cepat pun, cerita mengenai Mekah akan saya update apabila genap sebulan keberangkatan saya ke Kota Mulia itu. Insya Allah.

Wallahu'alam. Wassalam.

Merinduimu, Madinah dan Raudhah... ,








12 love letta(s):

nurul iman said...

whoa....truja rasenye nk komen..:D

dri pengamatan sya,jelas lah bhw esei anda ini tlh dicampur adukkan dialek nye...
sbg contoh : 'x TURUN pun,AS ustaz mutawif LORAT nak PI kilang AQ'

k.yam....
alia rse kan...
erm...bek k.yam x yah letak pic yg nmpk mka dekat sgt...
sbb kte perempuan..
kan ade laki2 yg i'raq..naye tuu..
agipun..pic k.yam yg nmpk muka dkt tuu,cam cute jer...
huhu...

sy mahukan maklumat lanjut..
adakah uts mutawif itu sdh berpunye??
hehehe...
name abdul rahman,tp nape dipggl mutawif??
*26 thn?? urm...muda agi tuu..huhhu

adakah bas disana lbh sejuk air cond nye berbanding di sini??
*blink3*

insyaAllah..suatu hri nanti..
kte akn pegi ke RAudhah n Masjid Nabawi...:D
*k.yam sponsor ye ble dh jd pilot tuuu..:D

nasi talam tuu k.yam mkn eh??
ngn sape??
best x??
bgus!!!! ikot sunnah...
:D

**sorry ye...mengkritik blog anda..
hehehhe....bleh bke tread bru nie...:D

Maryam Kamal said...

adik, tengs for dis comment!

sggh!
kak yam terharu gituuu.. :)
insya Allah.. kak yam akan edit balik bila berkesempatan.. ni on9 kejap jea.. nak balas komen alia..
:)

USTAZ mutawif tu MASIH SINGLE! :D
tapi nak ke berkampung mertuakan di Medan, Indonesia? :)

ekon di sana?
lebih baik berbanding bas merah no.6 di sini tau!
*nama bas tidak boleh disebut. SENSORED! :D*

kalo kak yam jadik pilot, tetiap bulan pi wat umrah doe!~
:)

mestilah makan!
dahla best.. rugi xmakan.. xkan nak berlapar??? :)
dengan mak, dengan ustaz..
ehhh, tak!
dengan kemkwn sesama jemaah la...
PEREMPUAN.. :)

xpe2.
kritikan membina saya terima.
melainkan kritikan menjatuhkan. :)

terima kasih atilia athira!

qyqa berakal said...

seronoknya.
memang nampak bercahaya semua gambar2 tuh.
bila agaknya qyqa bole sampai sana ye???
kenalah tunggu bila termakbul impian....
he3...
qyqa pon nak puji gak,u cute.

Maryam Kamal said...

*jwpn klise*
insya Allah qyqa akan bley pegi sana..
mana tau bulan madu dengan hubby ke.. :D

xpun, pasang niat betul2 baek punya, insya Allah, DIA akan lorongkan jalan..

qyqa, pinjaman Allah semata2.. :D
budak gerik tu pun chomell gak.. but insist nak taruk gambar mak cek korea jadi profile pic.. adeiii...

..aNisZaiNaL.. said...

=)i hope to be there too.!!
seronoknya.~.
masyaAllah;))

Maryam Kamal said...

insya Allah, Anis.
U will!

Btw, tengs ya!
Sudi lagi singgah di sini..
:)

nurul iman said...

sorry k.yam..bru ade kesempatan nk on9 lame :D

masih single mungle???
hehehehhe
x mau laa mertua jauh2...cian k.yam kne g 'ngata'
hehehe

bas merah num 6??
skali skale jer ekon x brape sejuk..
time ngn p.cik yg psg radio tuu memeng sejuk....
:D

erk??
ngan ustaz eh??
setalam??
esh..nie yg jeles nie...

well...
thats my job as ur sis k.yam
:D

welcome
:D

aliah amirah said...

salam..,..
yam!!sgt truje bce sume cte yam kt sne....
doakn aliah spy dpt jejk gak kt bumi anbiya'...
sbg studnt ;).....medic ;0...huhu

Maryam Kamal said...

haha..
xpayah mertua jauh2..
cari kat pondok tu lagi afdhal..
dekat, senang nak balik umah mak kalo merajuk ngan hubby..
hubby plak HAFIZ Quran.. heheh

apehal lak nak jeles?
ustaz makan kat sana, kak yam ngan mak makan kat sini.. jauh doe!~ :D
lagipun, kan org tu xnak mertua jauh2?
:D

tengs by the way!!!

Maryam Kamal said...

aliah...
ya ampun!
tengs, masih sudi melawat sini..
meskipun sibuk.. :)

insya Allah, ada kesempatan, rezeki dan izinNYA, takkan ke mana..
padaNYA juga kita semua..
:)

yess! pergi sbg student medic, kembali sbg Dr Aliah.. insya Allah.. :)

nurul iman said...

insyaAllah k.yam
itu laa hajat dihati nie...
nak yg tahfiz,smart,romantika,
hehehe...

hahahha...
*skali skale brgn x pe an??
:D

hoho..
cam gitu ke k.yam??
huuhhh...lega...
dh x jeles agi dh..
:D

Maryam Kamal said...

pardon?
tahfiz??
smart???
romantika???

haha!
alia memang klaka!! :D

takpe.. berangan satu doa.. tapi janganla time ustaz dk ngaja feqah tauhid dk berangan ni nga anbar! hehe

:)

xde maknanya nak jeles2.. huhu

 

♥ Maryam Jamilah's ♥ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template